+

ورود | ثبت نام

شماره همراه خود را وارد نمایید

captcha

ورود

رمز عبور را وارد نمایید

ورود با کد پیامکی

ورود

کد دریافتی را وارد نمایید

زمان باقی‌مانده: ثانیه

ثبت نام

اطلاعات را وارد نمایید

زمان باقی‌مانده: ثانیه

فیزیولوژی و احساسات رنگی

فیزیولوژی  و احساسات رنگی

 

انتخاب پالت رنگ مناسب از مهم ترین و ضروری ترین مراحل فرایند طراحی است .

برخی از رنگ  ها مثل قرمز و سبزدر بیشتر فرهنگ هاتداعی نوعی احساس عاطفی قدرتمند است.

هنگام انتخاب رنگ بایذ بازار هدف – پیام و سبک محصول را در نظر گرفته و ببینید میخواهید کاربران احتمالی با دیدن طراحی به چه احساسی دست یابند.

 

 

 

 

رنگ ها یا همان رنگ های اصلی در یکی از این 2 گروه قرار میگیرند : واریانت حاوی رنگ و واریانت بدون رنگ

اجزای رنگ مثل روشنایی و اشباع بر کنتراست تاثیر گذاشته و مستقیما میزان خوانایی را تحت تاثیر قرار می دهند.

هر چه میزان خوانایی بالاتر باشد امکان استفاده آسانتر از محصول برای گروه وسیعتری از افراد فراهم میشود.

 

مقادیر مناسب کنتراست به کاربرانی که مشکلات بینایی دارند کمک میکند تا بتوانند از محصول همانگونه که در نظر گرفته شده است استفاده کنند.

سه سطح از کنتراست را تعریف میکند  :کنتراست بالا – کنتراست متوسط- کنتراست پایین                                                                                                                                                             WCAG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آبی محبوب ترین رنگ در محصولات دیجیتال است.

از لحاظ آماری آبی محبوب ترین رنگ بین خانوم ها و آقایان است.

 

فیزیولوژی آبی 

آبی رنگ آرامش و آسایش خطر است.این رنگ غالبا با احساس اعتماد – حرفه ای بودن – تجربه و خرد همراست.

کاربردهای رنگ آبی 

آبی اغلب بهترین انتخاب برای فناوری اطلاعات – امور مالی -بانکداری – امور سلامتی و رسانه های احتماعی است.روی بوهای بزرگ به عنوان پس زمینه یا بخشی از پس زمینه به خوبی عمل میکند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سبز رنگی است که چشم انسان به آن حساسیت بیشتری دارد.ضمنا ما میتوانیم بیشتر سایه های طیف رنگ سبز را به خوبی از سایر رنگ های دیگر تسخیص دهیم.

 

 

 

فیزیولوژی سبز

رنگ سبز معنای سلامتی – طبیعت -آرامش و راحتی را تداعی میکند. هر کدام از سایه های مختلف این رنگ میتوانند با احساساتی ماننند هماهنگی-ثبات -رشد- امنیت یا انرژی ارتباط برقرار کنند.

 

کاربرد رنگ سبز 

سبز در فناوری اطلاعات- امور مالی و بانکداری – امور سلامتی -تناسب اندام- محیط زیستو صنایع کاربرد دارد. این رنگ انتخابی عالی برای دکمه های فراخوان عمل محسوب میشود.در رابط کاربر استفاده از رنگ برای انجام موفقیت آمیز عمل یا فرایند خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

با مشاهده رنگ قرمز قلب ما تندتر زده و آرنالین بیشتری تولید میکند.قرمز یکی از محبوبترین رنگ هادر امور بازرگانی و فروش است.

 

فیزیولوژی قرمز 

رنگ قرمز هم با احساسات مثبت نظیر انژی اشتیاق قدرت عشق و هم با احساسات منفی مثل خطر آدرنالین هشدار پرخاشگری مرتبط است.

کاربرد رنگ قرمز

از قرمز در محصولان ورزشی -صنایع غذایی – امور خدماتی -صنایع خودرو سازی و مخابرات رایج است.

در رابط های کاربری از قرمز معمولا برای نسان دادن خطا یا اخطار استفاده میشود.

در برخی صنایع مانند امور مالی این رنگ نشانه ی امتیاز کمتر یا کاهش ارزش است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

زرد عمدتا احساسات مثبت را برمی انگیزد زیرا با عناصری مانند خورشید – گرما و طلا مرتبط است .استفاده از این رنگ در تبلیغات مرسوم استاما در عین حال فراموش نشود که رنگ زرد رنگ هشدار دهنده است.

 

فیزیولوژی زرد

رنگ زرد با احساسی نظیر اشتیاق – اعتماد به نفس -شادی – خوش بینی و سرگرمی همراه است. 

به یاد داشته باشید که این رنگ نشانه هشدار است.

 

کاربرد رنگ زرد

زرد در صنایع مثل صنایع غذا-امور بازرگانی و فروش -خدمات خلاقانه و هنر محبوب است.

در محصولات دیجیتال عمدتا از سایه های روشنتر و پاستلی این رنگ به عنوان پس زمینه استفاده میشود.از سایه های تیره تر این رنگ میتوانید به عنوان تاکید در محل هایی استفاده کنید که میخواهید توجه کاربر را جلب کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

نارنجی مثل رنگ زرد رنگی پرانرژی و خوش بینانه است.این رنگ به اقدام و عمل اشاره داشته و نماد فعالیت است.مثل رنگ قرمز و زرد هشدار دهنده است.

 

فیزیولوژی نارنجی

نارنجی با احساساتی نظیر جوانی – انرژی – خلاقبت -شیفتگی و فعالیت همراه است.البته گاهی به معنای بدمزگی یا ارزان بودن هم میباشد.

 

 

کاربرد رنگ نارنجی

در صنایع غذایی – بازرگانی و فروش -مخابرات و محصولات مربوط به کودکان بسیار کاربرد دارد.

درست مانند زرد میتوانید از نارنجی در ساخت محصول فیزیکی استفاده کنید تا حس مقرون به صرفه و قابل دسترس بودن را القا کنید.

در محصولات دیجیتال نارنجی برای عناصر تاکیدی و دکمه های فراخوان عمل بهترین کارایی را دارد.زیرا به اندازه قرمز یا زرد تهاجمی نیست ضمنا ریسک آن کمتر از دو مورد دیگر است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

صورتی رنگی است که به صورت کلیشه ای با جنبه زنانه مرتبط است.محصولات و خدمات مرتبط با زنان و 

مادران سایه هایی از این رنگ را در برندهای خود استفاده میکنند

فیزیولوژی صورتی

صورتی با امور زنان مادران معصومیت حوانی و امور عشقی و ملایمت در ارتباط است.حتی در برخی موارد ممکن است به معنای ساده لوحی و کودکانه باشد. 

کاربرد رنگ صورتی

رنگ صورتی در صنعت لوازم آرایش – مدو فشن- بارداری و بنیادها و سازمان های غیرانتفاعی مرتبط با وضعیت سلامت زنان بیشتر کاربرد دارد.

 

از سایه های تیره تر این رنگ بیشتر در ارتباطات مخابراتی یا خدمات مشاوره استفاده میشود .

از رنگ های پاستلی و توناژ صورتی ملایم بیشتر در پس زمینه و از رنگ های درخشان تر بیشتر برای عناصر مهم و تاکیدی استفاده میشود.

 

 

 


 

بنفش هم در محصولات دیجیتال و هم در طبیعت رنگی کمیاب است.

فیزیولوژی بنفش

بنفش به معنای تجمل – قدرت – ثروت و رازداری است.معانی دیگر عبارتنند از :تخصص-خرد-اعتماد-کیفیت بالا و مدرنیته

 

کاربرد رنگ بنفش

بنفش بیشترین محبوبیت را در صنعت فناوری اطلاعات – کالاهای لوکس -امور مالی و بانکداری و صنایع غذایی دارد.

 

 

 

 

 

 


 

مشکی و سایه های خاکستری بسیار جدی رسمی و از نظر احساسی خنثی هستند.این رنگ ها با ظرافت – مینیمالیسم -حرفه ای گری و تجملات مرتبط هستند.با این همه این رنگ های منحصر به فردی هستند که استفاده بیش از حد از آنها ممکن است حس افسردگی را القا کند.

در دنیای طراحی رنگ خاکستری در وایرفریم و برخی عناصر خاص رابط کاربر(فیلد های متنی یا نمادهای غیرفعال )بسیار مرسوم هستند.

آیتم هایی با رنگ خاکستری روشن حس غیرفعال یا غیرقابل استفاده بودن را القا میکند.از متن خاکستری روشن معمولا در برچسب های کم اهمیت – توضیحات و پیشنهادها استفاده میشود.

هنگام طراحی برای نمایشگرها از رنگ خالص سیاه یا استفاده نکنید یا با احتیاط فراوان از آن بهره بگیرید.

 

 


 

سفید رنگی برای نشان دادن مینیمالیسم است که اغلب برای طرح های ابری مناسب است. این رنگ با ایجاد حس شفافیت و پاکیزگی همراه است.استفاده از این رنگ هم در معماری هم در هنر و صنعت مد وفشن مرسوم  است.

در بیشتر پروژه ها از پس زمینه حاشیه ها کارت ها کادرهای متن و لیست کشویی سفید رنگ استفاده میکنیم.

پالت های رنگ

منظور از پالت رنگ مجموعه ای از رنگ هاست که به خوبی با یکدیگر عمل میکنند و از ترکیب آنها برای ساخت برند یا مفهوم خاصی استفاده میشود.

در هر پالت رنگ باید هم از رنگ های خنثی و هم از رنگ های متمایزکننده استفاده کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پالت تک رنگ >>

 

در این پالت فقط از سایه های یک رنگ واحد در کل مجموعه استفاده میشود .

پالت تک رنگ تقریبا کل طیف آن رنگ به اضافه رنگ سفید و سیاه را در برمیگیرد.

اشکال این روش در این است که کنتراست آن کمی کمتر ازسایر پالت ها است و طراحی ها در نهایت کمی خسته کننده به نظر میرسند.

 

 

پالت آنالوگ >>

مجموعه ای از رنگ هاست که در چرخه رنگ در مجاورت یکدیگر قرار دارند.

اشکال این روش در این است که کنتراست رنگ ها در آن کمی کمتر از سایر پالت ها است.

استفاده از این پالت نقطه شروع خوب و مطمئنی است زیرا مجموعه متنوعی از رنگ ها را دربرمیگیرد.

 

پالت مکمل >>

در این پالت از رنگ هایی استفاده میشودکه در دو سمت چرخه رنگ مقابل هم قرار گرفته اند.به این ترتیب کنتراست بالاتری بین رنگ ها ایجاد میشود.

بهترین روش این است که با انتخاب رنگ هایی با درجه اشباع کمتر از 85 درصد بهترین رنگ ها را انتخاب کنید.

 

پالت سه تایی >>

مثلث متساوی الاضلاعی است که روی چرخه رنگ قرار میگیرد.کار را با انتخاب رنگ مربوط به راس بالایی مثلث شروع کرده و سپس رنگ های دو راس پایینی را انتخاب کنید.مجموعه رنگ های این پالت اغلب شادتر و رنگارنگ تر است.

هنگام استفاده از این پالت بهتر است برای راس بالایی مثلث از یک رنگ اصلی و برای دو راس پایینی از رنگ های مکمل استفاده کنید.در این پالت میتوانید از نسبت طلائی استفاده کرد.

مقدار برای رنگ اول 60% برای رنگ دوم 30% و رنگ سوم 10%.

 

پالت متساوی الاضلاع >>

در این پالت ابتدا یک رنگ را انتخاب کرده و سپس دو رنگ دیگر را در دوسمت آن و از میان رنگ های مکمل انتخاب میکنید.

به این ترتیب مثلث باریکی روی چرخه رنگ شکل میگیرد.این پالت انتخاب مناسبی است زیرا رنگ های خوبی در کنار هم عمل خواهند کرد.

 

پالت مستطیلی >>

در طرح واره رنگ مستطیلی باید چهاررنگ را روی چرخه رنگ انتخاب کنید که یک مستطیل راتشکیل میدهند. بهترین روش این است که ابتدا دو رنگ مکمل را انتخاب کرده و سپس دو رنگ مکمل دیگر را به صورتی انتخاب کنید که در کنار هم یک مستطیل را شکل دهند.

 

پالت مربعی >> 

پالت مربعی گونه ای از پالت مستطیلی است که فاصله بیبن هر یک از گوشه ها با هم دو خانه است.درست مانند پالت مستطیلی در اینجا نیز باید از یک رنگ اصلی استفاده کرده و رنگ های دیگر را از میان رنگ های کم کاردبردتر انتخاب کنید.

 

GREYS

هنگام تعریف پالت رنگ ایده خوبی است که رنگ های اولیه را با رنگ های طیف خاکستری ترکیب کنید.اگر از رنگ های طیف خاکستری با ته مایه تی از رنگ اصلی استفاده کنید در طراحی بهتر خودنمایی میکنند و آنرا تخصصی تر جلوه می دهند.

 

رنگ هایی که با هم همخوانی ندارند

برخی از رنگ ها تقریبا هیچوقت در کنار هم خوب عمل نمیکنند. استفاده از این ترکیبات یا چشم را اذیت میکند یا باعث کاهش خوانایی متن میشود و یا هر دو مورد را با هم ایجاد میکند که در نهایت موجب افت کیفیت کلی محصول خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 


 

توازن پالت رنگ 

هنگام انتخاب پالت رنگ باید به هماهنگی بین رنگها توجه کنید. اگر از تمام رنگ ها به مقدار مساوی استفاده کنیدممکن است رضایت بخش نباشد .بهترین رویکرد استفاده از نسبت طلائی است.

SATURATION

کنتراست یکی از اصلی ترین معیارهای میزان خوانایی است. با وجود این در مواردی که کنتراست بسیار بالا است. اگر صفحه نماش زیاد روشن باشد به چشمان ما فشار وارد میشود.همیشه باید بین هر دو جنبه زیبایی و قابلیت دسترسی توازن برقرار کنید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

رنگ سیاه خالص وجود ندارد 

اگرچه مشکی خالص بهترین کنتراست ممکن را (به ویژه روی پس زمینه سفید )ایجاد میکند .بهترین انتخاب برای طراحی های دیجیتال نیست.نسبت کنتراست بالا بر خوانایی رابط تاثیر منفی میگذارد.

وقتی کنتراست را در محدوده امن نگه داریم بهتر است به جای سیاه خالص از رنگ خاکستری تیره استفاده کنیم که تقریبا برای تمام سناریوها مناسب است.

 

 

 

 

 

 

وضعیت های سیستم

برای ایجاد الگو رنگ بهتر است همان بدو امر رنگ های مربوط به وضعیت های سیستم را تعریف کنید.رایج ترین وضعیت های سیستم عبارتند از :

 

مثبت (موفقیت / تائید ) سبز یا آبی 

 

 

                                                                                       پرداخت با موفقیت انجام شد                                  

                                                                              

       ثبت نام شما مورد تائید است

 

 

 

 

 

منفی  (خطا / عدم موفقیت ) قرمز

 

 

 

 

 

بی طرف سبز یا آبی 

 

 

 

 


 

                                                                                           

 

 

 

                                                                                                                                                            

هشدار نارنجی یا زرد 

 

 

 


 

                                                                                                                                    

                                                                                                               

 

نظرات
برای نظر دادن لطفا ابتدا وارد شوید